Click

Thursday, June 12, 2014

Masa - Mati

Sesungguhnya masa itu diibaratkan bagai mata pedang . Jika ianya tidak dijaga digunakan dengan elok dan betul maka ia akan memancung diri kita sendiri .

Masa yang dibekalkan untuk kita sungguh panjang , bertahun tahun lamanya kita hidup .
Tapi , masa itu dipenuhi dengan apa ?

Aku telah melihat kesengsaraan dan aku telah merasai kematian seseorang yang amat disayangi . Segala yang berlaku disekeliling kadang akan beri effect yang teramat dalam . Belajar dari pengalaman dan perasaan .

Mata ini merupakan nikmat yang terhebat . Sejak kebelakangan ni , aku melihat pelbagai benda yang membuat aku tersedar dan berfikir . Huhu

Katil D15 , "Allah ! Allah ! Allahu akbar !!!"
Aku tak pasti apa yang dia nampak , tapi muka dia nampak takut sangat . Orang kata , kalau time nak mati , kita akan dapat nampak benda benda ghaib . Im not sure about that . Tapi aku rasa sebak tengok pak cik tua tu .

“Kullu nafsin dzaiqotul maut” 
Setiap yang bernyawa pasti akan mati 
(QS. al-Ankabut:57) 

Hal ini sesuai dengan firman Allah SWT,"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati.Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu.Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." 
(QS.Al Imran:185).


.......Dan ketika kematian terasa begitu dekatterpadam semua hal duniawi, tiada lagi mimpi-mimpi pelangi,hanya dibayangi wajah yang bakal menjemputapakah yang hadir itu bersama cahaya? apakah ia membawa kegelapan?.....


Katil D16 " . . . "
Tak sedarkan diri selama 48 jam . Bernafas dengan hanya bantuan mesin pembekal oxygen apa ntah . Kesian . Sedih . Menitis ayaq mata . Hanya menunggu dia untuk membuka mata dan bersuara . Sangat sedih .
Bila masanya dah tiba , theres nothing we could do . Its too late . 
So sekarang gunakan lah masa yang kita ada kini untuk bertaubat ke jalanNya .
Nanti akan tiba masa aku plak jadi macam ni .


"Ya Allah, aku belindung kepada-Mu dari fitnah hidup dan mati, aku juga berlindung dari siksa kubur."

 [HRBukhari]


No comments:

Post a Comment